Sidor

måndag 6 juni 2011

Amning, sondning och samsovande...

Oj vad tiden går! Vi fokuserar mest på det viktigaste här... mat, sömn och överlevnad. :) Efter att ha varit galet trött så känner jag mig tack och lov otroligt mycket bättre idag!

Tuva har inte stört vår sömn så mycket för att hon tycker att det är dags att vara vaken på nätterna, utan utöver att vi förstås behövt vara vakna för att amma, sondmata och byta blöjor så har det snarare handlat om att hon plötsligt bestämt sig för att hon inte vill sova själv. På dagtid ligger hon så lungt för sig själv och sover sött, men när det blivit natt så har jag ammat och ammat och ammat henne och när hon sedan somnat i mina armar så har jag inte fått lägga ifrån mig henne. Johan har burit lite, men det har inte varit så poppis, utan hon har hamnat vid bröstet hos mig igen istället och så har det börjat om - hon somnar, jag försöker lägga ned henne i hennes säng och då vaknar hon... 1-2 timmars sömn har varvats med 1-2 timmars vaka natten igenom och igår kände jag mig verkligen som ett vrak när morgonen kom. Jag har försökt sova lite på dagarna ibland, men tiden går så fort att jag inte riktigt hinner med!

Både Alva och Linus började ganska tidigt att sova i vår säng och när jag nu satt där med Tuva mitt i natten, så galet trött att det gjorde ont i hela kroppen och med huvudet fallandes för att jag somnade till gång på gång... så mindes jag plötsligt varför det blev så. Jag vet inte om det finns mammor som pallar att sitta vakna med en bebis vid bröstet ett par timmar åt gången, mitt i natten, natt efter natt, eller om de mammor som klarar av nattamning bättre helt enkelt har bebisar som nöjer sig med 10 minuter här och där?

Hur som helst - natten till idag så sov Tuva i vår säng stora delar av natten och det gjorde en enorm skillnad! Vi sondade henne en gång vid 2-tiden och då satt jag upp och ammade och så sov hon faktiskt i sin säng ett par timmar efter det, men både före och efter så sov hon brevid mig. Jag vet inte varför jag kände mig så nervös inför att samsova just den här gången, men efter att ha läst en massa om det både här och där på internet, så kom jag fram till att om man låter bli cigaretter, droger och alkohol, tjocka täcken och onödiga kuddar etc... så har man i alla fall gjort allt man kan för att eliminera riskerna. Jag frågade också om det idag när vi fick hembesök från sjukhuset och de har inga speciella rekommendationer för eller emot samsovande. Jag tror att det kommer att bli bra. Det är i alla fall skönt att få känna sig lite mer som en människa idag och jag känner mig inte lika stressad inför den kommande natten som jag annars gjort de senaste dagarna.




Vi har haft två hembesök från sjukhuset än så länge och i onsdags gick vi från att sonda 40 ml, 6 gånger per dygn till att sonda 30 ml, 5 gånger per dygn. Eftersom hon ändå klarat av att gå upp i vikt, från 2690 g i onsdags till 2800 g idag, så ska vi nu prova att gå ned till att sonda 30 ml, 3 gånger per dygn. Det är jätteskönt att inte behöva trassla med sondningen (och pumpandet!) lika ofta och även om jag nu klagat lite över att amma timmar i sträck på nätterna, så tycker jag inte att det är något stort problem att amma henne oftare på dagtid. Det är ju precis det vi vill - att amningen ska komma igång -och sen hittar vi förhoppningsvis någon rytm som funkar för oss båda så småningom.

8 kommentarer:

pysselpetra sa...

Hon är så fin - skönt att det är varmt väder för jag antar att hon som är så liten har svårt att hålla värmen.
Samsovande är toppen för trötta föräldrar.
Lycka till med nattsömnen ♥
Kram
Petra

Monica sa...

Åh, så fin hon är, lillstumpan! Många kramar och kärlek till dig, henne och er alla i tillvänjningen. Så glad över att ni är hemma igen! (Samsova är underbart. Jag har aldrig känt samma tröstlösa trötthet som väninnor som haft bebisen i annan säng.) Kram!

Hegu sa...

Vad roligt att få läsa lite om hur det går för er...

Vi hade båda våra tjejer mellan oss i vår dubbelsäng de första 5 månaderna och det var ju sååå gosigt!:)

Jag hoppas att du nu kan få lite mer sömn...

Kram
Helen

Terés sa...

Jösses va söt liten tjej! Jag samsov med min kille. Han åt varannan timma dygnet runt ett tag så det gick inte på nåt annat sätt... Det där man brukar säga om bäbisar: de sover, äter och bajsar, stämde verkligen på honom iaf!

Så skönt att det går så bra för er, efter omständigheterna.

Kram!

Hanna-Marie sa...

härligt med framsteg! det är såååå drygt å inte få sova och det känns ju som att man aldrig mer kommer få sova ordentligt igen när man är mitt uppe i det :-D

Jag har ju aldrig lyckats med amningen så jag har pumpat ur all bröstmjölk i flera månader och roligare saker kan man ju göra på nätterna så förstår att du vill få bort den delen så fort som möjligt :-)

underbart söt är hon lilla tuva :-D kramar

Lilla07an sa...

Härligt å höra att ni har det bra. Klart du ska ha henne i sängen om hon ska amma hela tiden. Som mamma måste man vara lat för sin egen skull i början.

Jag låg/ligger alltid på sidan och ammade/ar med barnen bredvid mig. Dem tar ju tid på sig i början och det hände ofta att jag somnade och sen vaknade stel som en kratta med en sovande bäbis intill. Då lyfte jag över i spjälsängen eller fortsatte sova. Det som kändes bäst just då.

/M

Lisbet sa...

Smitit från jobbet en stund. Sitter och avnjuter det som kommit upp hos dig. Känns som om det är hundra år sedan sist jag vart på bloggrunda.

fialoppan sa...

Stort grattis till er lilla flicka! Så himla fin hon är! Kramar!